Sejarah Asal-Usul Nama Negeri Pahang


Sejarah Asal-Usul Nama Negeri Pahang


Menurut buku yang ditulis oleh R.O. Windstedt nama Pahang pada mulanya ialah Inderapura. Pada suatu ketika Raja negeri Inderapura Makmur Shahbana ketika itu berhasrat menukar nama Inderapura Makmur Shahbana kepada suatu nama yang ringkas dan sedap di dengar. Beliau meminta Bendahara mencadangkan kepada rakyat jelata bahawa beliau akan memberi seuncang emas dan sepersalinan pakaian baru kepada sesiapa yang dapat memberi nama baru yang menarik.

 Beliau memberi tempoh selama tiga hari untuk orang ramai tampil ke istana mencuba nasib. Pada hari pertama tidak ramai yang datang ke istana. Kalau ada pun seorang dua. Raja Inderapura pula tidak berkenan. Masuk hari kedua jumlah yang datang berkali-kali ganda dari hari pertama namun semua tidak mendapat tempat di hati raja.

Pada hari ke tiga datanglah dua orang sahabat karib ke istana ketika hari masih pagi benar. Ketika ditanya apakah nama yang hendak mereka berikan, kedua mereka berlumba-lumba bersuara.

“Hamba cadangkan nama Karma Sari.”

“Hamba pula cadangkan Margapura.”

“Karma Sari lebih molek.”

“Molek lagi Margapura.”

“Pilihlah Karma Sari!”

“Margapura!”

“Karma Sari!”

“Margapura!”

“Karma Sari molek!”

“Molek lagi Margapura!”

“Tengkorak hang!”

“Opah hang!”

“Opah hang!”


“Sudah! Sudah!” Tiba-tiba raja Inderapura mencelah,”Dalam banyak-banyak nama yang kamu sebutkan tadi, Beta amat tertarik dengan nama yang terakir kamu berdua berikan tadi, apa tadi… haaa? Opahang! Ya… opahang! Pahang sedap nama tu mulai hari ini beta namakan negeri ini dengan nama baru iaitu Pahang.” Demikianlah kisahnya.


Lawak Orang Tak Puasa ( Video )


Salam buat semua pembaca blog lawak-brutal  . lama rasanya tak share video yang best . sempena nak bulan ramadhan ni nk share  video lawak puasa .  macam harem jer .. hahahahaha , korang tengokla sendiri . apa apa pun selamat menyambuat bulan puasa buat semua pembaca blog lawak-brutal :)

Al-kisah Burung Kakak Tua


Seorang wanita melangkah masuk ke kedai menjual haiwan dan melihat
seekor burung kakak tua besar yang sangat cantik. Terpampang harganya hanya 50 ringgit.

"Kenapa murah sangat?," tanya wanita itu kepada pemilik kedai.

Si pemilik menjawab, "begini, pertama sekali saya harus ceritakan dulu bahawa burung
ini dahulu di pelihara di rumah pelacuran, jadi kadang-kadang kata-katanya mengandungi kelucahan melampau."

Si wanita berfikir sejenak, tapi tetap memutuskan untuk membeli burung yang cantik itu. Dia membawanya pulang dan meletakkannya di sangkar, lalu menggantung sangkar itu di ruang tamu dan menunggu burung itu berkata-kata.

Burung itu melihat ke sekeliling ruangan, lalu melihat si wanita dan berkata, "rrumah baru, ibbu ayam barru."

Wanita itu merasa terkejut, tapi menganggapnya lucu, "tak apalah," fikirnya.
Ketika dua anak gadisnya pulang dari sekolah, burung itu melihat mereka dan berkata, "rrumah barru, ibu ayam barru, cikkaro jambbu barru."

Gadis-gadis dan wanita itu merasa sedikit tersinggung tapi akhirnya boleh mentertawakan situasi itu.
Beberapa minit kemudian Benny, suami sang wanita pulang dari pejabat. Burung itu melihatnya dan berkata, "hello Benny."